Online coaching en telecoaching

Wat is het

Online coaching en/of telecoaching zijn manieren van ‘gewone’ coaching, maar dan op afstand, en dus met behulp van technische hulpmiddelen.

Dat kan de vertrouwde telefoon zijn, maar ook via e-mail. En heel vaak is het een combinatie daarvan.
Naar keuze kan je eerst een persoonlijke afspraak maken, of een telefonische intake hebben, en dan de coaching vervolgen via e-mail, of (weer) telefonisch.

Voor wie:

a. Professionals

Veel professionals, zoals advocaten, (kandidaat-)notarissen, mediators, docenten, psychologen en (tand)artsen kunnen soms problemen hebben met hun eigen cliënten/patiënten of met hun eigen collega’s. Niet alleen de jonge, relatief onervaren professionals lopen hier tegenaan. Ook (heel) ervaren mensen ervaren dat de toon en houding van hun cliënten etc. door de jaren heen is gewijzigd, assertiever (of: agressiever) is geworden.

Dit speelt bij commerciële omgevingen met name als de facturen oplopen en de resultaten in de ogen van de cliënten daarmee geen gelijke tred houden, of als cliënten het moment van betalen op afstand willen houden. De professionals die hiermee kampen hangen deze problemen niet aan de grote klok, maar het drukt wel zwaar, zowel op hun (bedrijfs)resultaat, als op hun arbeidsvreugde.

Soms leidt het ook tot extern ingediende klachten over hun functioneren, met alle daarmee gepaard gaande stress en het enorme tijdbeslag van zo’n procedure.

Herken je dit?
Wil je hier wat aan gaan doen?
Zoek niet langer, want ik kan jou – of je collega – discreet helpen!

b. Particulieren

Maar misschien heb je een heel ander soort vraag.

Misschien loop je vast in de communicatie met je (ex-)partner, of met een collega of je leidinggevende?
Misschien draai je in je gedachten steeds in kringetjes en kom je er niet uit?

Als je met een vraag worstelt,  en niet eerst wil wachten tot je een afspraak hebt gemaakt, dan is online-coaching en/of telecoaching alvast een goede oplossing voor je.

Hoe werkt het

Online-coaching gaat ervan uit dat je de beschikking hebt over een computer met een e-mail-programma. Vaak er skypen erbij ook heel fijn.

Je kan, op elk gewenst moment van de dag (of nacht!), achter je eigen computer en dus op je eigen plek, in je eigen omgeving, de vraag die je bezighoudt formuleren en – als je daar aan toe bent – naar mij mailen. Dat proces alleen al blijkt enorm werkzaam: hoe benoem je dat nou, waar je mee zit? Waar gaat het je eigenlijk om? Kan je er een voorbeeld bij geven wat je dan zo dwars zit, of wanneer je je zo ergert, of wat je zo oneerlijk vindt, etc.?

Via de mail of telefonisch spreken we een tarief af: dat kan een bedrag per week of per maand zijn: in die periode heb je onbeperkt toegang mij als coach (of supervisor). Zo kan ik ook – en soms heel snel! – op je mail reageren. Als dat zo uitkomt, kan dat dus wel (veel) vaker op één dag zijn.

Het kan ook een bedrag per antwoord zijn, gebaseerd op mijn uurtarief: ik geef dan steeds onderaan de mail aan hoeveel tijd ik aan dat antwoord heb besteed. Als er gecombineerd wordt met tussentijdse telefoongesprekken wordt ook die tijd tegen het overeengekomen tarief berekend.
Alle tijdsbestedingen vind je terug op de gespecificeerde factuur aan het eind van de maand.

Vaak zal ik je feedback geven in de vorm van vragen, waarover je dan weer kan nadenken in je eigen tijd, in je eigen omgeving.

Ook kan ik informatie geven, bijvoorbeeld over hoe (communicatie)processen verlopen, of ik kan je specifieke technieken aanreiken. Je kan de vragen en de informatie steeds zo vaak nalezen als je wil, ook (veel) later nog.

Bij telefonische coaching gaat – tenzij je dat anders wenst – het initiatief om te bellen altijd uit van jou zelf: je wordt dus nooit gebeld als het eigenlijk niet uitkomt. En het gesprek duurt ook nooit langer dan je zelf kiest.

Geheimhouding is uiteraard gewaarborgd, integriteit is vanzelfsprekend.

Voordelen

De voordelen van online-coaching zijn vooral groot in de volgende situaties:

  • Als je liever niet de deur uit wil om naar een coach te gaan;
  • Als je geen reistijd en/of parkeerproblemen wil hebben bij contact met je coach;
  • Als je zo nodig heel snel contact met je coach wil;
  • Als je op je eigen momenten wil kunnen nadenken over het proces en pas antwoord wil geven als je daaraan toe bent;
  • Als je geboden informatie graag nog eens wil kunnen nalezen;
  • Als je een coach niet wil betalen voor de tijd dat je zelf aan het woord bent of voor de tijd die je nodig hebt om na te denken.

Nadelen?

Zoals bij alles: ja, die zijn er ook.

De methode van online-coaching werkt vooral goed bij mensen die in staat zijn hun gedachten en gevoelens op te schrijven. Dat hoeft niet in goed Nederlands te zijn, en hoeft ook niet foutloos gespeld. Maar wie helemaal niks heeft met ‘schrijven’ kan meestal beter kiezen voor de uitsluitend mondelinge coachingscontacten (in persoon of telefonisch).

Soms heb je behoefte aan andersoortige informatie: door lichaamstaal, de klank van een stem en hoe een verhaal wordt verteld krijgen wij allebei ook veel informatie. Daarom is vaak de combinatie van mailen en bellen een heel fijne, voor allebei.

Meer weten?

Voor maatwerk-afspraken neem je contact op.