Door de jaren heen heb ik mij verdiept in diverse onderwerpen, waar ik graag en gemakkelijk een lezing, presentatie, workshop of zelfs hele leergang over kan verzorgen.
- Elegant beïnvloeden / Laat naar je luisterenDoor de inzet van net iets andere gesprekstechnieken kan je jouw lastige gesprekken veranderen in mooie gesprekken!Leer om een goede vraag te stellen, en om één vraag tegelijk te stellen. (Lastig!)
Leer hoe je kan luisteren, vooral als dat moeilijk is.Doorzie het conflictgedrag van de ander. Of van jezelf.
Zie wat er eigenlijk gebeurt als het mis gaat.En hoe je daar dan elegant op kan reageren.
Zodat niemand gezichtsverlies lijdt (en begrijp waarom dat zo enorm belangrijk is!)Bij dit onderwerp hoort vanzelfsprekend mijn boek Elegant beïnvloeden; van conflict naar kans.
Dit onderwerp kan zowel in een interactieve presentatie of lezing van uur, als een leergang van enkele dagdelen. Zowel in fysieke bijeenkomsten als online (via Zoom), inclusief veilig oefenen in kleine groepjes. - Vooroordelen, biases en kritisch denken
Wij zijn allemaal onbewust en ongewild vatbaar voor verborgen mechanismen in ons eigen denken.Vooroordelen, biases (onbewuste vooroordelen) en denkfouten: we hebben ze allemaal omdat we nu eenmaal neurologisch voorgeprogrammeerd zijn.Slecht nieuws en negatieve uitzonderingen krijgen als vanzelf meer onze aandacht dan bijvoorbeeld positief nieuws of dat wat we ‘gewoon’ vinden.Ook de onzekerheidsaversie is bijvoorbeeld zo’n ‘bias’. Daar hebben we nu collectief als samenleving last van.
In deze korte workshop zal ik uitleggen uit waarom dat zo is en hoe dat werkt. En ook wat je er zelf aan kan doen om er (iets) minder vatbaar voor te worden.
We gaan met enkele voorbeelden actief aan de slag, zodat je je meer bewust wordt van je eigen denkpatronen en daar ook meer controle over krijgt.
Zo kan je ook je klanten op een elegante manier beïnvloeden om ánders naar hun situatie te kijken.
Deze workshop varieert van een (dik) uur tot ongeveer drie uur, inclusief pauzes.
Zeer geschikt voor een online-bijeenkomst, die wel diepgang, inspiratie en reflectie biedt, maar niet al te lang mag duren. - Omgaan met sociale onveiligheid in je team
De meeste werkgevers en leidinggevenden denken dat hun organisatie een sociaal veilige omgeving is voor hun medewerkers. Uit onderzoeken blijkt echter dat veel medewerkers daar toch wat anders tegenaan kijken. Ze hebben veelal minstens één keer een akelige, beschadigende ervaring opgelopen. Dat leidt tot verlies van vertrouwen in de leiding van hun organisatie en ze zijn meer op hun hoede. Daardoor ontstaan gemakkelijk conflicten, medewerkers trekken zich sociaal terug of ze besluiten helemaal te vertrekken. Vervolgens uiten ze zich negatief over hun vorige werkgever.Het gevoel van sociale onveiligheid levert dus veel verliezers op. En ook financiële verliezen voor de organisatie, vanwege onnodig productieverlies en hoger ziekteverzuim. Of door advocaatkosten en de verplichte transitievergoedingen bij voortijdig vertrek.
Deze workshop van een hele of halve dag laat zien welke gedragspatronen spelen bij sociale onveiligheid en vooral ook hoe die relatief eenvoudig – en elegant – zijn te beïnvloeden door een net iets andere benadering van leiderschap als rol in de organisatie. Zodat conflicten worden voorkomen en sociale veiligheid het resultaat is.
Kijk op de trainingsagenda om het meest actuele aanbod te bekijken.
Neem nu contact op voor meer informatie!
Over de trainer
Wanda Everts is jurist (oud-rechter), voormalig MfN Registermediator, Deep Democracy Master facilitator, communicatietrainer en NLP-practitioner. Door deze achtergrond biedt zij een grote meerwaarde bij trainingen. Lees hier meer over de achtergrond van Wanda Everts.
Interesse?
Neem vrijblijvend contact op voor de diverse mogelijkheden.